Aftaler og Budget

Kontrakt med HusCompagniet

I forbindelse med kontraktindgåelse omkring husbyggerriet forhandlede vi med to byggefirmaer. De to tilbud var på intet tidspunkt mulige at sammenligne direkte, da løsningerne ikke var helt ens. Det skyldtes primært, at byggefirmaerne ikke anvendte samme standarder til isolering, gulve, toiletter mm. Samtidig var det i det ene tilfælde billigere med skrålofter end højere lofter og modsat for det andet firma. Desuden kom der meget hurtigt mange detaljer på bordet, som gjorde det så meget desto svære at sammenligne tilbuddene, og det blev også drænende for os at rende til møder og diskutere detaljer pga. flere løsninger. Vi kom dog snart frem til at HusCompagniet både økonomisk og indretningsmæssigt ramte bedre plet. Desuden var vores kontraktperson hos HusCompagniet god til at oplyse os, om supplerende budgetposter vi burde indregne. Det var derfor med en god mavefornemmelse om fed løsning og et gennemtænkt økonomisk budget, at vi indgik kontrakten.

Processen omkring kontrakten foregik ved, at vi diskuterede plantegningerne og gik igennem materialevalget. Tankerne vi havde til planløsningen, har vi beskrevet under byggetegninger. I forbindelse med gennemgang af materialevalg, skulle vi opjustere en del poster. Dette var til tider svært, da vi jo ikke før havde været igennem en lignende proces.
  • HTH-post: standardposten for køkken/bryggers/badeværelsesbudget evt. inkl. skabe i påklædningsrum var efter vores mening meget lav. Det afsatte standardbudget ville kun være mulig at holde, hvis man valgte de allermest skrabede løsninger med så få skuffer som muligt. Vi fordoblede ca. standardbudgettet og vi ville gerne have haft luft til at bruge yderligere 50 %
  • MURSTEN: Vi valgte at opgradere murstene på ydremuren til moskus, da vi mener det vil giver huset et smukt særpræg samtidig var vi ikke specielt pjattede med hverken gule eller røde mursten
  • KLINKER: standardposten til klinker (i bryggers, køkken, entre og to badeværelser) kan man med fordel justere en smule op. Det gav os mulighed for, at vælge ekstra slidstærke klinker i entre, køkken og bryggers samtidig åbnede det muligheden for nogle ret fede aflange klinker på begge badeværelser
  • VINDUER: vi valgte at udskifte alle vinduer i huset til 3 lags aura+ vinduer, træ/alu
  • HÅRDE HVIDEVARER: Vi fordoblede ca. standardbeløbet. Det var dog på ingen måde tilstrækkeligt, da vi ikke havde indregnet elmandens omkostninger til montering beløbet. En god ide ville være at undersøge priserne på Wupti og lægge ca. 2.000 kr. oven i hvert enkelt produkt. Vi valgte alligevel at købe alle hårde hvidevare igennem elmanden, så det står klart, når vi flytter ind. Desuden fik vi anbefalet at lave HusC's mand sætte kogeblus og emhætte op, så det er deres forsikring der dækker hcvis det efterfølgende ikke ser pænt ud
  • EL: Vi valgte næsten at fordoble det afsatte standardbeløb til el, da vi ville sikre os at vores hus havde tilstrækkeligt med stik. Samtidig skulle der være luft til at opsætte LED spots. Budgettet stemte godt overens med det endelige, og vi valgte også at købe udendørs lamper.
  • GULVE: som standard anvendes der almindelige parket gulve i stue og gang og gulvtæpper på værelserne. Vi valgte at opgradere til trægulve i varelserne samt at ændre parkettypen til bræddeparket, da vi synes det ser pænere ud
  • SUPPLERENDE MATERIALER:
    • skifersålbænke, som er vedligeholdelsesfrie
    • massive og kraftigere døre, der er mere lydtætte
    • vinduessideparti ved hoveddøren, så der kommer lys ind i entreen
    • eldrevne ovenlysvinduer evt. med elgardin giver et fantastisk lys
    • evt. håndklædevarmer, der bygges her et hus uden radiatorer...
    • evt. lystunneller i lang gang

Ekstra poster i byggebudget, som vi skulle være opmærksomme på:

  • bortskaffelse af olietank
  • etablering af fjernvarmetilslutning
  • behov for ekstra fundering
  • omkostninger til foranalyser, geoteknik, opmåling, miljøundersøgelser
  • mængden af bortkørt jord skal ikke underestimeres
  • pris på etablering af faskine
  • flytning af indkørsel, da der skal være plads til at parkere to biler, hvilket er umuligt, når indkørslen er placeret helt ude i den ene side af grunden, og huset er trukket så langt op mod vejen, at to biler ikke kan stå i forlængelse af hinanden
  • ny kloakskelbrønd på egen grund tæt ved skel
  • sikring af at alle ledninger på grunden er nye, som der ikke kommer vedligeholdelsesomkostninger hertil
  • nyt telefonkabel ind til grunden, hvis man er tidligt ude kan man jo for lagt kablet imens der graves ned til de andre ledninger (kloak, vand,el), som er indeholdt i deres entreprise. TDC skal dog stadigvæk har en tilslutningsbidrag

Faste supplerende udgifter som første gangs husejer

  • Høje ejendomsskatter
  • Betaling til renovation
  • Betaling til vejlaug

Supplerende anbefalinger:

  • tal med naboerne
    • vi lavede en aftale med to af dem omkring rydning af den gamle hæk ifm. nedrivningen
    • vi uddelte sedler til naboerne forud for opstart af nedrivningen for at advisere dem

Kontraktforhandlinger omkring køb af grunden

Grunden, vi købte, var et dødsbo. Det gav en del udfordringer i forbindelse med køb af grunden. Selve forhandlingen var kompliceret, idet den gik igennem ejendomsmægleren til advokaten, som skulle gøre boet op og videre og videre til banken, der sad med pantebreve i huset. Det betød at meget små spørgsmål tog evigheder at få svar på.

5 kommentarer:

  1. Hej og tusind tak for en spændende blog...
    Vi er i planlægningsfasen mht. at bygge med Huscompaniet og så er en blog som denne jo guld værd!....
    Min mand er tømrer og vi overvejer at udføre nogle at arbejderne som medbyg. Hvis I synes det er ok ville vi meget gerne kigge på tidsplanen og budgettet for arbejderne. I så fald kan I sende dem til knoldmikkelsen@gmail.com (eller lægge dem ud på bloggen :-)...

    Håber I er faldet godt til og har haft en god sommer i det nye hus.
    Venlig hilsen Lena Mikkelsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena. Mange tak.
      Jeg har lavet en ny side, hvor du kan se tidsplanen for selve byggeriet. Forud for denne tidsplan skal alt inderetning være klar. Det tager 8-10 uger. Fx fastlæggelse husplanen, valg af køkken, el og vvs.
      Jeg sender et budget til dig. Vi gik 5.000,- under det samlede budget eksklusiv have.
      Mvh Andreas

      Slet
    2. Hej Andreas

      Tak for en laererig blog. Det har vaere meget hjaelpsom specielt fordi vi er planlaegningsfasen.

      Vil det vaere muligt for os modtage budgettet ogsaa?

      Rigtige mange hilsener

      Hanh
      hanhnibal@hotmail.com

      Slet
  2. Hej Andreas

    Meget spændende læsning. Vi står og overvejer køb af et hus på nærmest samme type grund og hus på samme størrelse.

    Er det muligt at du kan sende budgettet til mig også, da det ville være en stor hjælp til overblik.

    Mvh Jacob
    jacobngoth@gmail.com

    SvarSlet
  3. Hej Andreas
    Vi er liiige ved at skrive under på nyt hus med huscompagniet de skal også rive et hus nu for os
    Vil du sende dit budget til mig også på mail :
    Peterdalgaardjensen@yahoo.com

    SvarSlet